Gå ner i vikt fort – 8 enkla tips!

När det är dags att bli av med fettet/bli redo för strandsäsongen och gå ner i vikt snabbt finns det ett antal knep som kan innebära skillnaden mellan att du får bra eller extremt bra resultat. Istället för brutal svält och allt för intensiv konditionsträning bör du ta smarta och mer långsiktiga beslut som ger långvariga resultat istället.

Här kommer åtta tips som kan hjälpa dig att snabbt tappa vikt:

1. Drick mycket vatten

Uttorkning kan göra dig både fysiskt och mentalt utmattad. Vatten är inte bara nödvändigt för bra matsmältning och näringsupptagning, det är också en nödvändighet när det gäller effektiv viktminskning. När det kommer till viktnedgång är ett större intag av vatten ett måste.

En bra tumregel är 2 liter vatten om dagen. Men du måste komma ihåg att dricka mer vatten om du är väldigt aktiv fysiskt, så vår rekommendation är mellan 2 och 4 liter vatten om dagen beroende på aktivitetsnivå.

Ett bra knep är att ha vattenflaskor i kylskåpet så att du alltid har kallt vatten i närheten. Det är också bra att dricka ett stort glas vatten precis när man går upp på morgonen och strax innan man lägger sig på kvällen.

Dessutom bör du göra en vana av att dricka vatten till dina måltider eftersom att det även bidrar till att minska aptiten. Om du fyller magen med vatten samtidigt, kommer du att bli mindre hungrig.

2. Kör högintensiva träningspass

Om ditt mål är att bli av med fett, se till att träna intensivt.

Det är lätt hänt att ta för långa pauser mellan övningarna, men se till att inte bli distraherad av vare sig människor eller mobiltelefon när du tränar.

Vila inte för länge mellan varje set, det är mer effektivt att fortsätta innan din kropp blir kall och avslappnad igen. En bra tumregel är att vila mellan 30 och 60 sekunder mellan varje set.

När du tränar med hög intensitet behöver din kropp mer energi och bränner därav mer kalorier.

Här är en film som visar hur ett intensivt pass kan se ut:

Avsluta dina träningspass med konditionsträning.

Efter att ha kört ett par intensiva styrketränings-set kommer du antagligen få sänka vikterna (alternativt dra ner på tempot om du kör konditionsträning)

Trots att du efter ett tag kommer vara totalt slutkörd så bör du inte vila längre än innan mellan varje set.

Se till att fortfarande utmana dig själv med relativt tunga vikter/hög intensitet!

3. Hitta rätt träning för dig

När det kommer till att bränna fett så är det konditionsträning de flesta tänker på.

Om du vill få så bra resultat som möjligt så måste du däremot hitta en träningsform som passar just dig.

Om du inte tycker om t.ex löpning, så kommer det med största sannolikhet sluta med att du ger upp inom ett par dagar.

Därför är det viktigt att du hittar något som du tycker är relativt kul att göra, för att kunna motivera dig själv till att fortsätta!

Om du inte gillar löpträning, testa träningscykeln eller roddmaskinen istället.

Intervallträning med hög intensitet varar sällan längre än 20 minuter, så det är en perfekt metod för att snabbt få träningen avklarad om du har en livlig vardag och svårt att få tid till att träna.

Även om intervallträning är den mest effektiva träningen för fettförbränning så kan du fortfarande variera dina träningspass. Om du har tid kan du byta ut något intervallpass mot en powerwalk på löpbandet i 60 minuter lite då och då.

4. Ät “Whole Foods” oftare

“Whole foods” är ett engelskt uttryck som i grunden betyder färska ingredienser. Gör det till en vana att köpa färsk mat och låt burkarna med bearbetad mat stå kvar på hyllan i affären.

Bearbetad mat kan i många fall öka ditt blodsocker och göra det svårare att bränna fett. Genom att äta färska råvaror vet du att det bara innehåller en sak. Dessutom innehåller färska livsmedel vanligtvis mer fibrer vilket innebär att du kommer att vara mätt under en längre tid.

gå ner i vikt mat

5. Ät mer protein = snabb viktnedgång

Vill du gå ner i vikt snabbt? Lägg till mycket magert protein i din diet. Protein har massvis med bra egenskaper, inklusive:

Hjälper dig behålla muskelmassa samtidigt som du går ner i vikt
Hjälper dig känna dig mätt under en längre tid
Bränna ännu mer kalorier

Kortfattat: Protein är din bästa vän när det är dags för diet!

Här är några av våra bästa förslag på proteinrika livsmedel:

Nötkött och kyckling
Bönor och linser
Mjölkprodukter med låg fetthalt
Skaldjur
Tofu och andra sojaprodukter
Nötter, frön och korn
Ägg

Sikta på att få i dig 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt.

Dvs, väger du 50 kilo, försök få i dig 50-100 gram protein om dagen.

Väger du 100 kilo, 100-200 gram/dag!

6. Fett gör dig inte fet

Det är en vanlig missuppfattning att fett du äter sätter sig direkt på magen.

Det finns både bra och dåliga former av fett.

Fett är inte i sig ett hinder när det gäller att gå ner i vikt. Det är ditt totala kaloriintag och förbränning som avgör om du går upp, står still, eller gå ner i vikt.

Faktum är att vissa typer av fett är nödvändiga för din hälsa, till exempel Omega-3 och Omega-6. Du måste få i dig dessa fettsyror från mat eftersom din kropp inte kan producera dessa av sig själv.

Omega-3 och Omega-6 finns i många livsmedel, men om du vill vara säker på att du får i dig tillräckligt kan fiskolja rekommenderas.

Vår rekommendation: Ät massor av fisk, skaldjur, chia, pumpa och solrosfrön samt färska grönsaker. Om du inte äter fisk, kan det som sagt vara värt att köpa fiskoljekapslar.

7. Var noga med sömnen

Fettförbränning sker inte bara i gymmet.

För att maximera dina resultat bör du sova åtta timmar varje natt.

Om din kropp inte får tillräckligt med vila kan den inte effektivt reparera sig själv. Om du lider av sömnbrist kan kroppen lätt hamna i stressat tillstånd, där den producerar för mycket kortisol och skapar hormonella obalanser.

En annan bieffekt av sömnbrist kan i vissa fall vara att du oftare känner dig hungrig, vilket kan försvåra din viktnedgång rejält.

Vår rekommendation: Ha en sval temperatur i sovrumet, läs en bok  istället för att använda telefonen/titta på tv i sängen, stäng av belysningen i ditt hem en timme före sängen för att få kroppen av varva ner och bli lite tröttare.

8. Det är inte “allt eller inget”

Många blir omotiverade om de tvingas hoppa över ett träningspass.

“Om jag missar ett pass är det kört”

Låter det bekant?

Det är okej att missa ett träningspass ibland, vi har alla har ett liv utanför gymmet.

Är du tidspressad, träna de delar av kroppen som du tycker mest om.

Även om du redan är trött och inte slutför hela passet så är lite träning ändå bättre än ingen träning, och det passet du slutför kommer bränna mer kalorier än om du hade stannat hemma..vilket innebär att du kommer gå ner i vikt snabbare än om du inte hade gått!

Vår rekommendation: Ta helkroppsbilder på dig själv varannan vecka, och mät dig själv så att du enkelt kan se dina framsteg.

gå ner i vikt

Detta är vår första artikel på Fitnessinfo.se, vi hoppas att du lärde dig något nytt!

Se till att följa dessa råd, så kommer du få snabba och bra resultat.

Om du vill ha fler tips och lära dig betydligt mer om kost och näring samt några riktigt häftiga “hemligheter” så rekommenderar vi starkt boken The Flat Belly Fix som du kan spana in här

Hör av dig om du har några frågor!

>