4 saker som förhindrar viktnedgång

Du gör allting rätt, men vikten står still varje gång du ställer dig på vågen. Låter det bekant?

Även med en hälsosam och aktiv livsstil kan saker fortfarande gå fel på grund av några enkla saker som du kanske inte har tänkt på.

Här är 4 saker som kan sätta stopp för din viktminskning:

1. För lite sömn

Det finns många skäl till att få en bra sömn varje natt. Om du sover dåligt hämmar du inte bara din kropps förmåga att bli av med de överflödiga kilona, du försvårar också kroppens chans att återhämta sig, skapa hormonbalans och minska vardagsspänningen.

Om kroppen inte får tillräckligt med sömn förlorar den sin förmåga att fungera optimalt. Det innebär att du riskerar att vakna trött, tung i huvudet och utan energi.

Sömnunderskott kan också ha den olyckliga bieffekten att din kropp är hungrig för snabb energi, vilket ofta leder till att du äter godis, dricker läsk och så vidare.

Lösningen på problemet: Ganska uppenbart kanske, men, få lite mer sömn!

En genomsnittlig vuxen bör sova mellan 7 och 9 timmar per natt, så försök att lägga dig i sängen tidigare. Om din vardag helt enkelt är för stressig och i princip gör det omöjligt för dig att lägga dig tidigare på kvällen och därav få mer sömn på natten, försök att ta en tupplur under dagen.

2. För mycket stress

Stress är oundvikligt, och så gott som samtliga människor upplever det i viss utsträckning.

Tyvärr går stress och dålig kost ofta hand i hand, och det här beror på att mat kan minska stress eftersom hjärnan ser det som en belöning.

Stress kan också öka mängden kortisol i kroppen, vilket kan sätta stopp för effektiv viktminskning.

Lösningen på problemet: Gör en vana av att göra saker som lugnar dig. Du kan läsa böcker, riva blad i trädgården, hjälpa dina barn med läxorna, gå en lång promenad i skogen, göra yoga osv.

Det är viktigt att göra saker som gör dig glad och nöjd!

3. Överkänslighet mot mat

Det bör understrykas att vi inte pratar om matallergier. Det finns överkänslighet mot vissa typer av mat. Det kan t.ex. var att många människor drabbas av finnar om de dricker för mycket mjölk. Det kan vara att du äter en oskyldig mat regelbundet, vilket gör det svårt för dig att skaka av det sista fettet i magen.

Lösningen på problemet: Få din läkare att testa ditt blod för att se om du är extra känslig för vissa typer av livsmedel.

4. Portionssstorlek

Här är de små saker som kan göra en stor skillnad för din viktminskning. Även om du gör den hälsosammaste och mest välsmakande middagen i hela universum är slaget redan förlorat om du fyller för mycket på din tallrik.

För att ta reda på hur mycket mat du behöver är det viktigt att veta hur många kalorier du ska konsumera för att ligga i viktbalans.

Det kan enkelt beräknas med hjälp av en online-kalkylator.

Det kan kännas överdrivet och tråkigt för många att räkna kalorier, men det är tyvärr det enda sättet att veta exakt hur mycket du behöver få att gå ner i vikt.

Om du går upp eller ner i vikt kan kortfattat beskrivas så här:

Om du får i dig färre kalorier än du bränner, går du ner i vikt.

Om du får i dig mer kalorier än du bränner, går du upp i vikt.

Lösningen på problemet:

Räkna kalorier med din smartphone med MyFitnessPal
Använd en mindre tallrik
Sluta att äta direkt när du inte längre är hungrig
Drick mycket vatten före varje måltid

Det här är några av de saker du kan göra för att vänja dig med att äta mindre portioner, vilket begränsar din kaloriförbrukning!


Hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig ifall din viktnedgång stagnerat lite.

Om du inom ett par veckor fortfarande känner dig fast så rekommenderar vi dig att ta en närmare titt på din kost.

Se även till att du väger din mat och räknar kalorierna mer noggrant.

Det är nog ingen som tycker att det är speciellt kul att räkna kalorier, men om du försökt gå ner i vikt utan några vidare resultat under ett par veckors tid så kan det vara värt det ändå.

Du kan också börja gå i trappan istället för att ta hissen, och om du har tid kan du lägga in en extra träningspass i veckan?

På 20 minuter hinner du bli totalt slutkörd om du kör intervaller, och det är något som är väldigt effektivt för att få igång fettförbränningen och snabbt kan hjälpa dig gå ner i vikt

Kör hårt!

>