4 dåliga löpvanor – så här undviker du dom

Om du tänker köra löpträning eller om du redan kör men har problem, så finns det några viktiga saker att tänka på.

Du kanske tror att det är så enkelt som att sätta en fot framför den andra, men det finns många misstag som du borde undvika för att inte skada dig.

Nedan ser du de fyra vanligaste problemen folk gör när det kommer till löpträning:

Dålig vana 1: För intensiv start

Precis som med tyngdlyftning måste dina muskler, senor och leder också värmas upp före löpning.

En lugn uppvärmning skickar signaler till kroppen för att frigöra energi och göra sig redo för hårt arbete.

Det är därför bäst att börja med en dynamisk uppvärmning, till exempel några utfall, upphopp eller liknande, följt av en långsam ökning i hastighet innan du börjar köra med full fart.

Om du är en fullständig nybörjare är det en bra idé att ta det lugnt under de första veckorna för att vänja sig med ett högre och högre tempo.

Dålig vana 2: Ingen/för lite bålträning

Det är viktigt att träna bålen så att du i längden kan springa längre, effektivare och undvika skador. Många löpare hoppar över all övrig träning och fokuserar enbart på att springa, men det är en dum idé.

Med en stark överkropp är din kropp bättre rustad att flytta sig snabbare, stabilare, längre och till och med använda mindre energi.

Dålig vana 3: Dåliga skor

En enkel sak som många inte ens överväger är kvaliteten på deras löparskor.

Om du kör och ofta har ont i dina fötter eller ben, bör du först titta på dina skor.

Vilken typ har du? Har du haft dem länge? Var köpte du dem? Är de av god kvalitet?

Försök att böja dina skor. Är dom väldigt mjuka och flexibla så behöver du kanske mer support.

Om det är helt styvt och hårt, kanske du behöver en mjukare variant.

Om din fot inte stöds ordentligt är det väldigt lätt att få skador och smärta som lätt kan undvikas.

Vi rekommenderar starkt att du analyserar din löpteknik med en specialist eller i en av de otaliga sportbutikerna i Sverige som Intersport, eftersom att de har utrustning för att hjälpa dig.

Efter en bra analys av din löpteknik kan de rekommendera en skotyp perfekt anpassad för just dig och din löpteknik.

Dålig vana 4: Ignorera smärtan

Många människor känner smärta i muskler och leder när dom tränar, men väljer att aktivt ignorera det och hoppas det går bort av sig själv.

När det gör ont, lyssna på din kropp!

Om det gör ont, sakta ner och se om det går bort av sig själv efter ett litet tag.

Om det fortsätter, sluta träningen tills du vet vad problemet är.

Du måste dock vara försiktig med att inte ta en för lång paus.

Det finns många som slutar träna i veckor och hoppas att problemet går bort.

Om du går från att vara aktiv till att sitta stilla en allt för lång tid så ökar risken för skada när du börjar igen.

Försök att hitta problemet snabbt och gör sedan något åt det!

Vi avslutar med ett kort åtta minutersklipp om löpträning och fem tips en erfaren löpare delar med sig av:

>